Tips om beter te kunnen slapen

Een goede nachtrust is net zo belangrijk als regelmatige lichaamsbeweging en gezonde voeding. Onderzoek toont aan dat slecht slapen directe negatieve effecten heeft op je hormonen, trainingsprestaties en hersenfunctie. Het kan ook gewichtstoename veroorzaken en het ziekterisico verhogen bij zowel volwassenen als kinderen. Daarentegen kan een goede nachtrust u helpen minder te eten, beter te sporten en gezonder te zijn. In de afgelopen decennia is zowel de slaapkwaliteit als de kwantiteit afgenomen. Veel mensen slapen zelfs regelmatig slecht. Als u uw gezondheid wilt optimaliseren of wilt afvallen, is een goede nachtrust een van de belangrijkste dingen die u kunt doen.

Gebruik geen cafeïne laat op de dag

Cafeïne heeft tal van voordelen en wordt geconsumeerd door 90% van de Amerikaanse bevolking. Een enkele dosis kan de focus, energie en sportprestaties verbeteren. Wanneer cafeïne echter laat op de dag wordt geconsumeerd, stimuleert het je zenuwstelsel en kan het ervoor zorgen dat je lichaam ‘s nachts niet op natuurlijke wijze ontspant. In één onderzoek verslechterde het consumeren van cafeïne tot 6 uur voor het slapengaan de slaapkwaliteit aanzienlijk.

Optimaliseer uw slaapkameromgeving

Veel mensen geloven dat de slaapkameromgeving en de inrichting ervan sleutelfactoren zijn voor een goede nachtrust. Deze factoren omvatten temperatuur, geluid, externe verlichting en meubelopstelling. Talrijke onderzoeken wijzen uit dat extern geluid, vaak van het verkeer, kan leiden tot slechte slaap en gezondheidsproblemen op de lange termijn. Voor kinderen kan het bijvoorbeeld zuur nuttig zijn om een kinder verzwaringsdeken aan te schaffen.

In een onderzoek naar de slaapkameromgeving van vrouwen merkte ongeveer 50% van de deelnemers een verbeterde slaapkwaliteit op wanneer geluid en licht afnamen. Om uw slaapkameromgeving te optimaliseren, probeert u externe ruis, licht en kunstlicht van apparaten zoals wekkers te minimaliseren. Zorg ervoor dat je slaapkamer een rustige, ontspannende, schone en plezierige plek is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *